FIAT

 

Fiat

FIAT logoJedna z nejslavnějších automobilek na světě byla založena na úplném sklonku devatenáctého století v italském Turíně. Za konstrukcí prvního vozu stál Giovanni Fiat 600Battista Ceirano, který zde vyráběl jízdní kola Welleyes. Pod vlivem skupiny turínských obchodníků vyvinul v roce 1899 automobil s dvouválcem 663 ccm a dvoustupňovou převodovkou. Jeho továrnu záhy koupil Giovanni Agnelli, jeden z vedoucích mladé firmy F.I.A.T. (Fabrica Italiana di Automobili Torino). Do konstrukce vstoupili mladý Vincenzo Lancia (později se osamostatnil a založil stejnojmennou automobilku) nebo fenomenální závodník Felice Nazzaro. První auto značky F.I.A.T. postavil inženýr Faccioli, výkon mělo 3,5 koně a do značné míry se podobalo prvnímu vozu Welleyes.

Fiat 850V roce 1902 poprvé vyjel mohutný čtyřválec s objemem 4,2 l, do značné míry inspirovaný vozy Mercedes. O tři roky později se objevil luxusní čtyřválec s objemem přes deset litrů a výkonem 60 koní, který měl brzdu působící jen na hřídel vystupující z převodovky, ovšem s chlazením vodou. Rok nato vypadly z názvu společnosti tečky a v roce 1906 se představil první šestiválec značky s objemem více než 11 litrů. Tento motor byl vybaven pneumatickým startérem. Většího rozšíření se však dočkal teprve model Zero s objemem 1 Fiat 1500864 ccm z roku 1912. Těsně po první světové válce vyjel typ 501, jehož se během osmi let vyrobilo téměř padesát tisíc kusů. Mezi roky 1921 a 1923 v Turíně vyrobili jen třicet kusů luxusního sedmilitrového dvanáctiválce Super Fiat. Jeho menší verze typu 519 měla pětilitrový šestiválec, hydromechanické brzdy s posilovačem a v produkci vytrvala od konce produkce Super Fiatu do roku 1929. Mezi malými vozy zazářil v roce 1925 typ 509 s litrovým motorem a vačkovou hřídelí v hlavě válců, v roce 1929 nahrazený nepříliš úspěšným jedenapůllitrem 519. Výborným tahem byl typ 508 Balilla z roku 1932 (nazvaný podle mládežnické Fiat 1100 TVfašistické organizace). Jeho litrový motor OHC dával 25 až 36 koní a vyráběl se také v řadě sportovních verzí včetně jedinečných exemplářů s karosérií firmy Ghia. V licenci se vyráběl v řadě zemí včetně Československa. Ve dvacátých a třicátých letech vyráběl Fiat širokou škálu progresivně konstruovaných modelových řad, které byly natolik kvalitní, že se v licenci vyráběly i ve slavné pražské automobilce Walter (pod názvy Bijou, Lord nebo Prince, malá Balilla se jmenovala Walter Junior).

Fiat 1100V roce 1936 představili v Turíně typy 1 500 (páteřový trubkový rám, aerodynamická karosérie, nezávislé zavěšení předních kol Dubonnet) a legendární půllitrové Topolino (myška) s hydraulickými brzdami a synchronizovanou převodovkou. Druhou světovou válkou zdecimovaná automobilka čekala na nový model až do roku 1950. Stal se jím typ Fiat Balila1400 se samonosnou karosérií, následoval dvoulitrový osmiválec V8 a v roce 1955 legendární Fiat 600. Na jeho koncepci navázaly modely 500, 126 a 850 a dohromady se jich vyrobily desítky milionů. Roku 1966 spatřil světlo světa Fiat 124, který se ihned stal Autem roku, následovaný větším typem 125. Tyto vozy se vyráběly v licenci jako Lada 2101 a 2103, resp. Fiat 125p (polský), pro provoz v katastrofálních podmínkách komunistického bloku však přišly o motory OHC a DOHC nebo o kotoučové brzdy na všech kolech.

Fiat Dino V6Roku 1969 pohltil Fiat značky Lancia a Ferrari (už od roku 1966 přitom běžela výroba Fiatů Dino Spider a Coupé s dvoulitrovými motory Ferrari Dino), o dva roky později také Abarth. Záhy na trhy vtrhly moderní typy Fiat 127 a 128 s předními pohony. Sedany střední třídy řad 124 a 125 byly nahrazeny typy 131 s nezávislým zavěšením všech kol a pětistupňovou Fiat typ Zeropřevodovkou, a to ve verzích Mirafiori (podle nového výrobního závodu Fiat), Supermirafiori a jako sportovní Abarth (díky dvouvačkovému čtyřválci a výbornému podvozku dosahoval rychlosti přes 230 km/h). Následoval velký model 132, později modernizovaný jako Argenta. Roku 1973 do výroby nastoupil sportovní typ X1/9 s karosérií Bertone, v roce 1980 spartánská malá Panda, o tři roky později následovaná slavným Unem.  Modelová přestavba pokračovala roku 1984 představením sedanu a kombi Regata (větší verze Ritma), o rok později odešla do důchodu velká Argenta. Na její místo nastoupila pětidvéřová Croma, výsledek spolupráce se Saabem (rodinu doplňovaly sportovní Alfa 164, luxusní Lancia Thema a Fiat V8 1954exkluzivní Saab 9000). Fiat potvrdil svůj technologický náskok v konstrukci motorů, když Fiat 124do Cromy zastavěl první přímovstřikový vznětový turbodiesel 1,9 TDI na světě. Italský koncern ve vývoji opět předběhl svého rivala z Wolfsburgu, podobná situace se deset let nato opakovala při nástupu motorů s vysokotlakým vstřikováním common-rail, které se vůbec poprvé objevily pod kapotou Alfy Romeo 156 JTD. Jen pro ilustraci: Audi, někdejší průkopník systému TDI, ve svém novém modelu A6 3,0 TDI i přes klamavý název hostí právě moderní systém common-rail, který je schopen během jediného cyklu provést až pět různě intenzivních vstřiků těsně po sobě.

Fiat CromaFiat 131 SupermirafioriV roce 1989 se představil model Tipo, který udělal tečku za několikaletým obdobím, kdy se koncern Fiat potýkal s nekvalitní výrobou, a stal se Autem roku. Následovalo jeho čtyřdveřové provedení Tempra a kombi Tempra Weekend, ale Fiat nezapomínal ani na malá auta. Roku 1993 se začalo vyrábět malé Cinquecento (pětistovka), vystřídané později Seicentem (šestistovka). Když Tipo nahradila dvojčata Bravo/Brava, byl z toho další titul Auta roku. V té době se však divize výroby automobilů koncernu Fiat začala propadat do hluboké finanční Fiat Grande Puntokrize, z níž ji nedostalo ani Stilo, nahrazující Bravo/Bravu. Nad Fiatem se po odstoupení od spolupráce s koncernem General Motors začalo vznášet nebezpečí zániku. Zvrat nastal s příchodem Grande Punta, které automobilku posunulo zpět do černých čísel. Obě okrajové řady, tedy velká Croma a malé Seicento, zůstaly dlouho bez svých nástupců, ale dnes jsou již známé jak nová Croma, tak malý, retrospektivně tvarovaný model 500. Ten spolu s novou Bravou rozvoj automobilky Fiat zřejmě jen podpoří.

Výběr dle kategorie


Nápověda k search +

- napište požadované klíčové slovo (neklikejte, nemačkejte Enter)
- napište minimálně 3 písmena
- výsledky hledání můžete více omezit použitím více klíčových slov (např. vana mondeo)
- používejte jednotlivá klíčová (např. filtr green punto)
- hledání nerozlišuje diakritiku
- hledá v názvu kategorie, názvu produktu a kódu zboží
- najetím myši na text se zobrazí obrázek, popis a cena zboží
- kliknutím na odkaz zobrazit na pravé straně se zobrazí všechny nalezené položky
- kliknutím na odkaz načíst další se načte více nalezených položek